Latviski    In English    По-русски
Glābt un saglabāt cilvēku dzīvības

NMP dienesta komentārs par NMP izsaukumu pieņemšanu

31.03.2017
Atsaucoties uz sociālajos tīklos publicēto audio ierakstu par izsaukuma pieteikšanu uz ceļa satiksmes negadījumu Jaunpiebalgas pagastā, informējam, ka esam identificējuši izsaukuma laiku un vietu un šobrīd uzsākuši iekšējo pārbaudi, lai izvērtētu dispečera rīcības atbilstību izsaukumu pieņemšanas algoritmam konkrētajā situācijā. Sākotnējā informācija liecina, ka zvana laikā dispečers ir identificējis notikuma vietu un līdz ar to nosūtījis brigādi uz izsaukumu - NMP brigāde ieradusies negadījuma vietā 9 minūšu laikā no zvana saņemšanas, sniegusi nepieciešamo palīdzību un nogādājusi cietušo slimnīcā.

Diemžēl Latvijā valstiskā līmenī pagaidām operatīvajiem dienestiem nav pieejams tāds tehnoloģiskais risinājums, kas zvana laikā automātiski kartē parāda zvanītāja atrašanās vietu, lai arī par šādu nepieciešamību diskutēts daudzu gadu garumā. Patlaban sadarbībā ar operatīvajiem dienestiem pie šāda risinājuma ieviešanas strādā Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Līdz ar to šobrīd, runājot ar zvanītāju, dispečers vienlaicīgi pēc dotajām norādēm meklē atrašanās vietu kartē vai citās programmās, kas ļauj meklēt pēc orientieriem (piemēram, tuvākās pieturvietas, veikala nosaukuma u.c.). Tāpēc ļoti svarīga ir dispečera un zvanītāja sadarbība izsaukuma pieņemšanas laikā. Dispečeram nepieciešams pēc iespējas precīzāk noskaidrot negadījuma vietu, lai nekļūdīgi nosūtītu izsaukumā tuvāko brigādi, kā arī tādēļ, ka vietējā brigāde var būt jau aizņemta sniedzot palīdzību citam pacientam un var nebūt brīva  ilgāku laiku (piemēram, ja transportē  kritiskā stāvoklī esošu pacientu uz reģionālo slimnīcu vai uz specializēto klīniku Rīgā, piemēram, ja nepieciešama mikroķirurgu palīdzība pacientam, kurš nozāģējis plaukstu). Tas nozīmē, ka uz izsaukumu būs jānosūta cita tuvākā  brīvā brigāde, kura ikdienā nestrādā šajā teritorijā. Lai vieglāk orientētos arī mazāk zināmās vietās, katras brigādes mašīnā ir GPS ierīce, taču pirms tam dispečeram ir jācenšas pēc iespējas precīzāk noskaidrot notikuma vietu.

Ņemot vērā to, ka šobrīd zvana laikā dispečeriem kartē automātiski neparādās zvanītāja atrašanās vieta, aicinām iedzīvotājus savos tālruņos lejupielādēt un ārkārtas dienestu izsaukšanai izmantot Latvijā izstrādātās mobilās lietotnes, kas reizē ar zvanu ļauj nosūtīt arī atrašanās vietas koordinātes (piemēram, lietotne “eVeselībasPunkts” neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanai, Valsts policijas lietotne “Mana drošība” visu ārkārtas dienestu izsaukšanai). Ja tālrunī ir funkcija, kas  uzrāda atrašanās vietas GPS koordinātes, tad dispečeram iesakām nosaukt šos datus un viņš, tos ievadot kartē, var redzēt precīzu zvanītāja atrašanās vietu un nekavējoties nosūtīt brigādi.  

 

 

Atpakaļ